Internet przyszłością tradycyjnych mediów

Standardowy

Z danych badania polskiego internetu wynika, że w czasie, gdy dzienniki straciły blisko połowę rynku, liczba osób odwiedzających serwisy informacyjne w sieci wzrosła dwukrotnie. Dziś jest ich około 19 milionów, czyli o 5 milionów więcej, niż czytelników wszystkich codziennych gazet razem wziętych.

Prasa przegrywa rywalizację o czytelnika z internetem. Idealnym przykładem takiego stanu rzeczy może być choćby fakt, iż jeden z najstarszych dzienników na świecie „Lloyd’s List” (pierwszy numer wyszedł w 1734 roku) przestanie ukazywać się w druku z końcem grudnia br., a od nowego roku dostępny będzie wyłącznie w wersji cyfrowej. Powodem tej decyzji są wyniki ankiety przeprowadzonej w czerwcu 2013 roku wśród czytelników gazety (aż 98% respondentów przyznało, że korzysta wyłącznie z elektronicznego wydania). Czytelnicy (a także reklamodawcy) stopniowo odwracają się od prasy drukowanej, co zdecydowanie najbardziej odbiło się na dziennikach. Obecnie muszą one rywalizować o dostęp do informacji z portalami internetowymi, które w większości przypadków są szybsze, atrakcyjniejsze pod względem wizualnym, a na dodatek bezpłatne. Gazetom ciężko jest przebić aktualizowane często przez całą dobę serwisy, naszpikowane bogatymi galeriami zdjęć, plikami dźwiękowymi i filmami wideo. Z badań wynika, że zaledwie 2 % młodzieży poszukuje informacji w prasie, reszta czyli aż 98% woli materiały dostępne powszechnie w internecie. Internauci wykazują się dużą aktywnością w reagowaniu na zamieszczone w sieci materiały. Zamieszczają własne opinie, często prowadzą też dyskusje dotyczące danego tekstu. Warto przy tym podkreślić, iż w sieci krąży coraz więcej nierzetelnych informacji. Jednak tekst w wersji elektronicznej w każdej chwili można zmienić, uzupełnić, gazety nie mają takiej możliwości.

Z roku na rok przybywa czytelników, którzy są w stanie zapłacić za wysokiej jakości treść umieszczony w internecie. Jak wynika z raportu dotyczącego e-gazet (opublikowanego przez internetstandard.pl w 2012 roku) w Polsce sprzedaje się miesięcznie około 526 tysięcy płatnych egzemplarzy dzienników i czasopism dostępnych w formacie pdf. Cały rynek płatnych dzienników i czasopism odnotował wzrost na poziomie 6%. W niektórych przypadkach (Wprost i Puls Biznesu) sprzedaż e-wydań wzrosła aż o ponad 90%. Wpływ na taki popyt miała z pewnością cena. E-gazeta jest średnio o 15-20% tańsza od swojego papierowego odpowiednika.

Podobna sytuacja dotyczy zarówno telewizji jak i radia. Jednak w tym przypadku spadek widzów/ słuchaczy nie jest aż tak nadto widoczny. Z badania przeprowadzonego wśród 12 000 respondentów w 12 krajach wynika, że przynajmniej jeden telewizor jest na wyposażeniu 97% gospodarstw domowych. Istotną motywacją do oglądania telewizji jest możliwość zapoznania się z tematami, które wciąż stanowią podstawę codziennych rozmów na portalach społecznościowych typu facebook, czy twitter. Tradycyjna telewizja powoli przenosi się do sieci a za sprawą nowych technologii nasz ulubiony program bez problemu obejrzymy w dowolnym miejscu i o dowolnej porze. Odnośnie radia… chyba każdy z nas ma swoją ulubioną stację, której słucha w samochodzie, na komputerze, podczas drogi na uczelnię, itp. W gruncie rzeczy radio już dawno przeniosło się na urządzenia mobilne, w tym także internet,  dlatego szersza analiza tego tematu jest po prostu zbędna. 

Rzetelna informacja musi kosztować, jeśli teraz płacimy za prasę sprzedawaną w kiosku, opłacamy rachunki za telewizję, itp. to niedługo będziemy płacić za te same materiały dostępne w sieci. Wobec czego wniosek z tego materiału może być tylko jeden. Tradycyjne media nie znikną, lecz prędzej czy później przeniosą się do internetu.

The following two tabs change content below.

Ostatnie wpisy Patryk Gęsicki (zobacz wszystkie)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>